Dzień 9. Obraz - Wszystkomający blog szydełkowy

poniedziałek, 9 listopada 2015

Dzień 9. Obraz

Zastanawiałam się, co dzisiaj pokazać. Pierwsze, co mi przyszło do głowy to: obraz nędzy i rozpaczy. Ale nie chcę się dołować.
A później pomyślałam: Wrocław i obraz. I sprawa stała się oczywista. Panorama Racławicka!
źródło: gazeta.pl
"Bitwa pod Racłwicami", która znajduje się w Panoramie, to gigantyczne płótno - 120x15m autorstwa Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Jest hiperrealistyczna, niby jeden obraz, ale jak się go ogląda to wywiera duże wrażenie. Zwłaszcza, że nie wisi sobie po prostu na ścianie, ale zostało do niego dobudowane dekoracje. Pierwotnie obraz znajdował się w Lwowie (od 1894 do 1944r.) W 1944 roku obraz został lekko uszkodzony w trakcie bombardowania. Aby uniknąć dewastacji przez zbliżającą się Armią Czerwoną, "Bitwa pod Racławicami" została zwinięta w rulon i schowana w klasztorze bernardynów. Po wojnie na mocy porozumień rządu polskiego i ZSRR udało się odzyskać część polskich zbiorów, która została na kresach, między innymi Ossolineum i "Bitwę pod Racławicami".
Ale płótno Kossaka i Styki musiało jeszcze długo czekać na ekspozycję we Wrocławiu. Co innego posiadać płótno pokazujące zwycięstwo nad Rosją, a co innego to pokazywać. Pierwszy raz obraz udostępniono widzom dopiero w 1985 roku, już w specjalnie wybudowanym budynku. Od tego czasu stał się jedną z atrakcji Wrocławia i wciąż przyciąga rzesze turystów.
A Wy, odwiedziliście kiedyś Panoramę? Jak Wasze wrażenia?

1 komentarz:

  1. Widziałam "Panoramę Racławicką" i byłam pod ogromnym wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń